Miért túlterheltek a mai gyerekek?

2022.02.04.

Mi történik, ha a gyerekeket túlterheljük külön órákkal, foglalkozásokkal?

Mennyire kell a szülőknek figyelembe venni a gyerek kéréseit?

Sajnos korjelenség, hogy a szülők iskola után rengeteg külön órát, szakkört szerveznek a gyereknek és ez a tendencia napjainkban az óvodás családok életében is megjelenik.

ENNEK A JELENSÉGNEK TÖBB OKA IS LEHET:

  • Sok szülő így oldja meg a gyerek délutáni-esti felügyeletét.
  • Teljes meggyőződésből hordja angolra, sakkra, úszásra, balettra, táncra stb. és egyéb divatos foglalkozásra, mondván ez a sok külön óra egyszer majd hasznára válik, és „értelmesen” tölti el a szabad idejét a gyerkőc…
  • A szülő saját magával szembeni elvárásait kéri számon a gyereken. Azt szeretnék, hogy vigye valamire az életben.
  • Az is lehet, hogy nincs elég önbizalma és szeretné, hogy gyermeke jobban boldoguljon az életben, mint ő. Be nem teljesített tanulmányai eredményeit kéri számon a gyereken.
  • Fél, hogy a gyerek lemarad a versenyben, miközben a „versenyt” ez a fajta szülői gondolkodás hozza létre.
  • A gyermek iskolai kudarcát sajátjaként éli meg.

MIT OKOZ, HA A GYEREKET TÚLTERHELJÜK?

Gyermekeink nem élik meg a pillanatokat, mert nincs rá idejük. Nem tudnak elmélyülni a dolgokba, és a kapott információt nem tudják feldolgozni, beépíteni.

Az információ, beépülés hiányában csupán inger marad, és lefárasztja idegrendszerüket. Ennek következtében a gyermekek:

  • Szorongóvá válnak
  • Kiégnek (idő előtt)
  • Nem érdeklődnek, nem hozza őket semmi izgalomba, ülnek a kanapén nyomkodják a telefonjukat.
  • Fokozott ingerkeresőkké válnak, nem tudnak elmélyülni bizonyos tevékenységekben, folyamatosan újra vágynak, 5 perc után unalmassá válik a feladat.

HOGYAN JELEZ FELÉNK A GYEREK?

  • Jelzi, hogy ha valami már nem érdekli őt, nem akar edzésre, zongoraórára járni.
  • Folyamatosan elkésik.
  • Nem készül el a házi feladattal.
  • Iskolai teljesítménye csökken.

MIT TEHETÜNK SZÜLŐKÉNT?

Emlékezzünk vissza, hogy nekünk hány óránk volt átlagban az iskolában. Alsó tagozatban 4 esetleg 5, felső tagozatban leggyakrabban 6. Aztán hazamentünk elkészítettük a házi feladatot és mentünk bicajozni, vagy a játszótéren játszottunk a barátainkkal.

Ehhez képest most alsó tagozatban emelt óraszámú nyelv, és a kötelező iskolában maradás 4-ig. A mindennapos testnevelés órák számát heti 5 órával megnövelték. Felső tagozatban most 6-7 órát töltenek naponta a gyerekek és ezután jönnek az egyéb plusz órák.

ÉS MI TÖRTÉNIK, MIKOR ESTE HAZAÉRÜNK?

A rohanás folytatódik…….

Házi feladatok elkészítése, vacsora, egy kis gépezés, TV nézés, mobilozás, fürdés, alvás.  Másnap kezdődik elölről az egész.

Hétvégén kirándulás, mozi, elvált szülőknél „szülő-csere”.

Ha alaposan végiggondoljuk gyermekeink mindennapjait és összehasonlítjuk a saját munkával töltött hétköznapjainkkal, talán már nem is annyira kérdés, hogy mitől fáradnak el annyira a gyerekeink?

HOGYAN SEGÍTHETÜNK?

  • Igazítsuk az iskolaválasztását, szabadidős tevékenységét a gyermek személyiségéhez, és ne ahhoz, amit mi szeretnénk, hogy legyen belőle, ha felnőtté válik.
  • Ne aggódjunk, hogy a gyermekünk kevesebb lesz, azáltal, ha nem jár különórákra, mert a kiegyensúlyozott, boldog gyermek személyisége később terhelhetőbbé válik.
  • Tanítsuk meg gyermekeinket arra, hogy optimálisan tudja beosztani idejét és energiáit.
  • A különórák helyett több minőségi időt töltsünk együtt és jobban figyeljünk egymásra.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram